ESTADO DE EMERGENCIA (State of Emergency)

The word emergency usually has to meanings. The first suggests a disaster. Something is in crisis, it inquires a state of things, it indicates a necessity and this necessity propitiates change. The other meaning comes from this, that implies the capability of emerging. What emerges involves its own contingency. Something that concerns another thing, that happens in and with it. It’s an exercise that a body can only make by itself, determining itself. Thus, between provenance in crisis and emergency there’s a further path.
In State of emergency, bodies experiment the further path of the butterfly and the rock. One movement over the other, a drop after another, a breath after another, they punch holes, violate and transform the previous thing. In this piece bodies assimilate their own inertness of life to let themselves tilt, to allow themselves to fall, to stand up in their own feet, to walk, turn and run. They are chased by emergency: their bones, their muscle fibers, their blood and sweat are, at the same time, symptom and means of transformation. With this practice a feature of the human condition is stated, one that even though is essential, it’s often hidden from sight at stage and daily life: life, before being form, reveals energy, and it is revealed as a motor.

In the making of this work, show after show, consciousness of what doesn’t perish, but transforms, is practiced. In its persistent movement, body is being, it becomes within itself and with the other, it raises a context, it makes a situation that mutates every time. A constant appearance where infinity arises.

LUIS CONDE

State of Emergency is a coproduction between the groups mákinadT (Mérida, Mexico) and Laboratory puntoD (Guadalajara, Mexico) in collaboration with the group Cena 11 (Florianopolis, Brazil). The project was created by means of two artistic residences held on 2017 in Sao Paulo, Brazil with the Brazilian choreographer Alejandro Ahmed and in the city of Mérida, Yucatán in Mexico. 

This project addresses the choreographic work towards coherence, the ritual and the emergency on corporal movement. Laboratory puntoD and makinadT are two young groups that search for creation methods and that constantly relation with other artists, positioning their work in an encounter space and are compromised with choreographic statements.

Credits

  • General and artistic production: Laboratorio puntoD y mákinadT
  • Choreography and performers: Diana Bayardo, Gervasio Cetto Bojórquez y Olga Gutiérrez
  • Illumination design: Luis Conde
  • Sound design: Kenji Kishi Leopo
  • Dramaturgical advice: Luis Conde
  • Co-production: IBERESCENA, Cena 11, SESC Vila Mariana, National Dance Coordination, International Angelopolitano Festival, International Oc’-Ohtic dance Festival and EINCE International Festival

2017’s presentations:

  • International Angelopolitano Festival
  • International Oc’-Ohtic dance Festival
  • EINCE International Festival

Estado de emergencia

La palabra emergencia suele contener dos acepciones. La primera presume un desastre. Algo está en crisis, se inquiere un estado de las cosas, se evidencia una necesidad y ésta propicia un cambio. De allí la otra connotación, que supone la capacidad de emerger. Lo que emerge involucra su propia contingencia. Algo que atañe y concierne a algo, que acontece en y con ello. Es un ejercicio que sólo puede hacer un cuerpo por sí mismo, determinándose. Así, entre la procedencia en crisis y la emergencia hay un devenir.

En Estado de emergencia, los cuerpos experimentan el devenir de la mariposa y la piedra. Un movimiento sobre otro, una gota tras otra, un aliento tras otro, horadan, vulneran y transforman lo anterior. En esta pieza los cuerpos asimilan su propia inercia de vida para dejarse pendular, para permitirse caer, para ponerse de pie, para caminar, girar y correr. Los persigue la emergencia: sus huesos, sus fibras musculares, su sangre y sudor son, al mismo tiempo, síntoma y medio de transformación. Con esta práctica se explícita un rasgo de la condición humana que, por esencial, se suele in-visibilizar en la escena y la vida cotidiana: la vida, antes que forma, delata energía, se revela como un motor.

En la realización de esta obra, presentación tras presentación, se practica la conciencia de lo que no perece, sino que se transforma. En su movimiento persistente el cuerpo va siendo, se torna en sí y con el otro, erige un en-torno, realiza una situación que muta a cada vez. Un constante aparecer donde emana la infinitud.

Luis Conde

Estado de Emergencia es una coproducción entre las agrupaciones mákinadT (Mérida) y Laboratorio puntoD (Guadalajara) en colaboración con la agrupación Cena 11 (Florianópolis). El proyecto fue creado a través de dos residencias realizadas en 2017 en Sao Paulo, Brasil con el coreógrafo brasileño Alejandro Ahmed y en la ciudad de Mérida, México.

Este proyecto aborda el trabajo coreográfico en torno a la coherencia, el ritual y la emergencia en el movimiento corporal. Laboratorio puntoD y makinadT son dos jóvenes agrupaciones que buscan líneas de creación que constantemente se relacionan con otros artistas, colocando su obra en un espacio de encuentro y puesta en juego de los discursos coreográficos.

Créditos

  • Producción general y artística: Laboratorio puntoD y mákinadT
  • Coreografía y performers: Diana Bayardo, Gervasio Cetto Bojórquez y Olga Gutiérrez
  • Diseño de iluminación: Luis Conde
  • Diseño sonoro: Kenji Kishi Leopo
  • Asesoría dramatúrgica: Luis Conde
  • Coproducción: IBERESCENA, Cena 11, SESC Vila Mariana, Coordinación Nacional de Danza, Festival Internacional Angelopolitano, Festival Internacional de danza Oc’-Ohtic y Festival Internacional EINCE

Presentaciones 2017:

  • Festival Internacional Angelopolitano (Puebla, México)
  • Festival Internacional de danza Oc’-Ohtic
  • Festival Internacional EINCE