Tetralogía NEA (Tetralogy HWA)

WAH is a tetralogy of choreographic production that is woven with the social context in which it is produced; it is a dialogue with the Mexican political, social and economic situation between the 2012-2018 period. It was design a year before the 2012 presidential election, based on the question: How is our social body?

As a way to make an analogy between the choreographic body (the scene) and the social body (society), the creator Olga Gutiérrez thinks about each work of the tetralogy from a premise or subject to work. The performance 2012 spoke of the social transition caused by the return of the PRI to the presidency; 2014 spoke about other ways of producing reality and proposed hacking, as a strategy to get rid of those outdated social representations; In 2016 she spoke of governance through questioning What other governance could we organize? and proposed new possibilities of being in a group; In 2018” is about the representation and representativity. 

WAH is the way how the choreographer put her body to speak about one of the most violent sexenios -after 1968-, product of the PRI party regimen, the neoliberal politics and the drug trafficking. 


Sobre la tetralogía NEA

NOSOTROS ESTAMOS AQUÍ (NEA) es una tetralogía de la creadora Olga Gutiérrez que gira en torno a la potencia política que tiene un cuerpo en el ámbito de la representación. Dicho proyecto nace de la necesidad de dialogar con la situación política, social y económica mexicana entre el periodo 2012-2018.

¿Cómo está nuestro cuerpo social? es la pregunta que responde cada obra a modo de analogía entre el cuerpo escénico/performático y el cuerpo social. La creadora piensa cada entrega de la tetralogía a partir de una situación en particular: 2012 es una imagen de transición social y política por el regreso del PRI a la presidencia; 2014 es una imagen del hackeo al sistema; 2016 es un dispositivo a modo de la pregunta ¿Qué otra gobernabilidad podría organizarnos? y 2018 es una metarrepresentación.

NEA es una puesta de cuerpo de la creadora sobre aquello que nos despierta -consciente e inconsciente-, el vivir en uno de los sexenios más violentos -después del 68-, producto del régimen priista, la política neoliberal y el narcotráfico.